کاهش فشار خون ممکن است خطر ابتلا به نوع 2 را کاهش دهد

7دسامبر 2021- طبق تحقیقات جدیدی که در مجله The Lancet منتشر شده است، کاهش فشار خون بر اساس توصیه‌های درمانی ممکن است به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، اما اینکه چه نوع دارویی برای کاهش فشار خون خود مصرف می‌کنید ممکن است بسیار مهم باشد.

مدیریت فشار خون به عنوان یک عنصر کلیدی در کنترل دیابت، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شود، به این دلیل که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند و مطالعات نشان داده است که کاهش فشار خون به سطوح توصیه شده این خطر را کاهش می دهد. اما تحقیقات چندانی در مورد اینکه آیا کاهش فشار خون در افراد غیردیابتی در وهله اول بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر دارد یا خیر، انجام نشده است. از آنجایی که مشخصه ی اصلی دیابت نوع 2 ، مقاومت به انسولین است - ناتوانی سلول های بدن شما در استفاده ی موثر از انسولین - کاملا مشخص نیست که چرا کاهش فشار خون بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر دارد. اما در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان علاقه مند بودند که ببینند آیا چنین ارتباطی وجود دارد، حتی اگر دقیقاً دلیل آن مشخص نباشد.

برای بررسی اثرات کاهش فشار خون بر ابتلا به دیابت نوع 2، محققان از داده های مطالعات منتشر شده بین سال های 1973 و 2008 استفاده کردند. هر یک از این مطالعات حداقل 1000 شرکت کننده داشتند و اثر نوع خاصی از داروهای کاهنده فشار خون را در برابر داروهای دیگر فشار خون یا دارونما (قرص غیر فعال) مقایسه کردند. شرکت کنندگان در این مطالعات که در ابتدای مطالعه به دیابت مبتلا بودند از تجزیه و تحلیل اخیر حذف شدند. در مجموع 145939 شرکت‌کننده از 19 مطالعه ی مختلف در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

طی یک دوره ی پیگیری متوسط ​​4.5 ساله، 9883 شرکت‌کننده به دیابت نوع 2 جدید مبتلا شدند. محققان دریافتند که کاهش فشار خون تنها به میزان 5 میلی متر جیوه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد دریافت کننده ی یک داروی فشار خون نسبت به گروهی که داروی فشار خون دریافت نمی کردند، به طور کلی 11 درصد کاهش داده است. در مقایسه با مصرف دارونما، مصرف یک مهارکننده ACE یا مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین II برای کاهش فشار خون - دو داروی رایج کاهنده ی فشار خون - خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 26 درصد کاهش داد. اما مصرف یک مسدودکننده ی بتا در واقع خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 48 درصد افزایش می دهد و مصرف یک دیورتیک تیازیدی این خطر را تا 20 درصد افزایش می دهد. مصرف مسدود کننده ی کانال کلسیم، تقریباً هیچ تأثیری بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نداشت.

محققان نتیجه گیری کردند که کاهش فشار خون یک استراتژی موثر برای پیشگیری از دیابت نوع 2 جدید است، اما هشدار دادند که به نظر می رسد داروهای مختلف اثرات متفاوتی دارند - یعنی مهارکننده هایACE  یا مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسینII ، به احتمال زیاد بهترین انتخاب در بین داروهای کاهش دهنده ی فشار خون برای پیشگیری از دیابت هستند. محققان خاطرنشان کردند که تجزیه و تحلیل آنها و سایر موارد مشابه، می تواند برای تعیین رسمی داروهای کاهش دهنده فشار خون خاص به عنوان عامل کمکی در پیشگیری از دیابت استفاده شود - نوعی برچسب گذاری که می تواند به پزشکان کمک کند که در صورت بالا بودن خطر ابتلای فرد به دیابت، داروی مناسبی را برای او تجویز کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/07/lowering-blood-pressure-may-reduce-risk-for-type-2/